Major Progress in BCRSP CSSE Collaboration

Date Posted:
February 26, 2018

As part of continued efforts for stronger collaboration, the full Boards of the Board of Canadian Registered Safety Professionals (BCRSP) and the Canadian Society of Safety Engineering (CSSE) conducted a full day joint session in Vancouver on February 2, 2018. With a common view of safety and the profession in Canada, both Boards agreed to establish a new working partnership. BCRSP and CSSE completed the day with a shared commitment to work together to achieve the following outcomes.

1. Create a structure to formalize and coordinate the effective collaboration of BCRSP and CSSE

2. Position BCRSP as the certifying body and CSSE as the member services organization, providing education, professional development and resources

3. Collaborate and coordinate efforts to support the regulation of the safety profession in Canada

4. Identify and streamline areas of overlap between BCRSP and CSSE.

This is not a merger. The resulting changes will sustain two autonomous organizations, which operate with greater role clarity under a unified, formal and comprehensive approach. This codified system of collaboration will ensure a more positive and effective impact on public safety and allow for a single, influential voice speaking on behalf of all stakeholders involved in the practice of improving workplace safety in Canada. This effort will eventually create a new distinct organization to oversee the accreditation of educational institutions offering OHS certificate, diploma, and degree programs.

Over the coming weeks, both BCRSP and CSSE will dedicate substantial time and resources to carefully develop our strategic plan for this new partnership, including identifying and creating opportunities to engage members of both organizations in our ongoing collaborative efforts. We will keep you posted as our plans progress and more details become available. We are deeply committed to improving public safety and to advocate for all safety practitioners in Canada; we believe a partnership between the BCRSP and CSSE organizations is a major step forward for both.

Paul Andre, CRSP
Chair
Board of Canadian Registered Safety Professionals

Kathy Tull, CRSP, CHSC
President
Canadian Society of Safety Engineering

View the Announcement

Des progrès importants dans la collaboration entre le CCPSA et la SCSST

Dans le cadre de leurs efforts continus pour renforcer la collaboration, les conseils d’administration du Conseil canadien des professionnels en sécurité agréés (CCPSA) et de la Société canadienne de la santé et de la sécurité au travail (SCSST) ont tenu une réunion conjointe pendant toute une journée à Vancouver le 2 février 2018. Partageant une vision commune de la sécurité et de la profession au Canada, les deux conseils ont convenu d’établir un nouveau partenariat de travail. Le CCPSA et la SCSST ont terminé la journée en s’engageant à œuvrer ensemble pour atteindre les résultats suivants :

1. Créer une structure pour formaliser et coordonner la collaboration efficace du CCPSA et de la SCSST.
  2. Positionner le CCPSA comme l’organisme de certification et la SCSST comme l’organisme de services aux membres offrant de la formation, des activités de perfectionnement professionnel et des ressources.
  3. Collaborer et coordonner les efforts afin d’appuyer la réglementation de la profession en sécurité au Canada.
  4. Déterminer et harmoniser les domaines qui se chevauchent entre le CCPSA et la SCSST.

Il ne s’agit pas d’une fusion entre les deux organismes. Les changements apportés assurent la préservation de deux organismes autonomes qui fonctionnent dans un cadre unifié, officiel et global tout en précisant davantage leur rôle. Ce système codifié de collaboration aura une incidence plus positive et efficace en matière de sécurité publique, et présentera un front uni en parlant d’une seule voix influente au nom de tous les intervenants concernés dans la pratique de l'amélioration de la sécurité au travail au Canada. Ces efforts créeront éventuellement une nouvelle organisation distincte pour superviser l’accréditation des établissements d’enseignement qui offrent des programmes menant à l’obtention de certificat, de diplôme et de baccalauréat en SST.

Au cours des prochaines semaines, le CCPSA et la SCSST consacreront beaucoup de temps et de ressources pour élaborer avec soin le plan stratégique de ce nouveau partenariat, notamment en déterminant et en créant des occasions pour faire participer les membres des deux organismes dans nos efforts continus. Nous vous tiendrons au courant de nos progrès à mesure que les détails se préciseront. Nous sommes profondément engagés à améliorer la sécurité publique et à défendre tous les praticiens en sécurité au Canada. Nous croyons qu'un partenariat entre le CCPSA et la SCSST constitue un grand pas vers l’avant pour les deux organismes.

Paul Andre, PSAC
Conseil canadien des professionnels en sécurité agréés

Kathy Tull, PSAC, CHSC
Société canadienne de la santé et de la sécurité au travail